Saari kuin maalaus

Meripäiväkirja s/y Rebecca

29.7.2019, Utö-Jurmo

Kipakka itätuuli talttui vähitellen Utössä huonosti nukutun yön jäljiltä. Aamupäivä meni voimia keräten, siis nukkuen, ja aamiaisen söimme vasta vähän ennen puolta päivää. Hiljaista oli muissakin veneissä.

Otimme Utöstä suunnaksi Jurmon, jonne pääsimme huristelemaan purjeilla mukavassa koillistuulessa reilun 5 solmun vauhtia. Aallokko ei ollut ehtinyt kasvaa yön itätuulessa kovinkaan suureksi, ja matka eteni sukkelasti.

Hyttyset ja sinilevä hävisivät, kun keli muuttui.

Olen usein tuuminut, että merellä yin ja yang tai millä nimellä niitä nyt haluaakaan kutsua, ovat tasapainossa. Tai luonnossa ylipäätään. Asioita, jotka tapahtuivat tuulen noustua: hyttyset hävisivät Utöstä (niitä oli niin vietävästi yöllä, kun kävimme katsomassa poikien kanssa majakkaa) sen siliän tien, samoin sinilevä katosi kylälaiturin ympäriltä.

Monesta reissusta tutussa Jurmossa oli leppeä kesäpäivä. Lämpöäkin riitti vielä reilut parikymmentä astetta. Vesi oli viilentynyt kertarysäyksellä Utön 22 asteesta 18 asteeseen, pojat raportoivat.

Heti kun saimme veneen kiinnitettyä, loikkasin varaamaan meille saunaa. Edellisenä päivänä saunoimme vain Utön helteessä, joten olemus oli sen mukainen. Nuhjuinen.

Illalla myös Jurmossa alkoi puhaltaa navakka pohjoistuuli, mutta tällä kertaa olimme saaneet Rebeccan laituriin keula tuuleen päin. Iltakymmeneltä saunalle käppäillessämme vihmoi vähän vettä ja pohjoistuuli piiskasi aaltoja vauhtiin. Katselimme saunan rappusilta, kuinka Utön majakka vilkkui myrskyn takana horisontissa.

Tuuli ujelteli kovalla vimmalla menemään aallonmurtajan takana.

Nukkuminen sujui Jurmossa paremmin, vaikka tuuli ujelteli kovalla vimmalla menemään aallonmurtajan takana. Kun tiesi, että Rebeccan keula oli tuuleen päin, pystyi rauhoittumaan veneen keinuntaan.

Seuraavana aamuna suuntasin Viken kanssa aamulenkille saaren korkeimmalle kohdalle, Högbergetille. Juhannussalon viiri sojotti tuulessa tikkusuorana.

Emme pitäneet tuulenkaan vuoksi lähtemisessä kiirettä. Kävimme kapteenin ja laivakoiran kanssa kävelemässä Jurmon itäkärjessä. Matkalla sinne mietin, että tutuistakin saarista löytyy aina uusia puolia. Aiemmin olen kuvaillut Jurmoa laajoine kanervikkokenttineen muun muassa Saaristomeren Lapiksi. Sen luonto on ainutlaatuinen. Kun Utö on enimmäkseen karu kalliosaaari, Jurmo hemmottelee matkaajaa monipuolisella luonnolla. Mutta se onkin Salpauselän viimeinen, meren päälle kohoava kohta lännessä.

Nyt tuumin, että saari on tosi maalauksellinen. Luonnon väripaletti on hallittu ja niukka, mutta silti niin täyteläinen: heleää katajanvihreää, vaaleanviolettia ja hiekan sävyjä, mausteena hieman keltaista.

Olemme aiemmilla kerroilla kapteenin ja Musan kanssa etsineet saaren nähtävyyttä, niitä löytämättä. Munkringar tarkoittaa neljää ympyrän muotoon kadottua kivikehää. Ihan tarkkaan niiden tarkoitusta ei tiedetä, mutta niiden on arveltu liittyvän muinaiseen laiduntamiseen tai venekuntien yöpymiseen sesonkikalastuksen aikana Jurmossa.

Nyt löysimme kaksi kivikehää saaren itäkärjestä.

Vaikka koillistuuli piiskasi helteet matkoihinsa, puhuimme kapteenin kanssa, että saarilta löytyvät aina viileämmälläkin kelillä suojaisat paikat, joissa on lämmintä. Jurmossakin hiekkatietä kävellessä ja metsän siimeksessä aurinko lämmitti mukavasti.

Ennen lähtöä piti vielä tiskeistä selvitä. Jos Gullkronassa on saariston paras jätteidenlajittelupiste, Jurmo vie sitten ykkössijan upeimman astioidenpesupaikan sarjassa. Kyllä näissä maisemissa satamassa kelpaa pestä ja pumpata vesi itse kaivosta.

Itse asiassa myös Jurmossa on loistava jätteidenlajittelupiste. Kiitosta saavat myös erinomaisesti varusteltu rantapuoti ja lasten leikkimökki. Uutuutena rannassa oli myös kanojen ja kukon asumus. Ihmettelin aamulla Viken kanssa lenkille lähtiessäni, kun kukkoa ei näkynyt. No, lenkiltä palatessa se jo tepasteli aitauksessa. Oli vaan laittanut kanat ensiksi ulos ja jatkanut koisimista, virkavelvollisuudestaan eli aamun kukkokiekuusta piittaamatta.