Loistavia luonnostaan

Sähäkkä liikkeellelähtö kesän futismatsissa kummisedän kanssa.
Sähäkkä liikkeellelähtö kesän futismatsissa kummisedän kanssa.

VIIKON OIVALLUS  He liikkuivat… niin vaivattoman näköisesti. Kirmailivat, pomppivat ja menivät joustavasti kyykkyyn ja ylös poimiessaan maasta lelun. Istuivat rennosti selkä oikeaoppisessa asennossa, seisoivat täyteen pituuteensa ojentuneina.

Seurasin siis sitä, kun Musa leikki serkkunsa, kummipoikamme herra S:n kanssa. Kaksikkoa katsellessa aukesi ahaa-elämys: he käyttivät kehoaan juuri niin kuin meitä aikuisia opetetaan käyttämään sen jälkeen, kun olemme kadottaneet oikeat asennot ja liikeradat. Lasten asennot olivat luonnostaan oikeita.

Viime aikoina olen yrittänyt opettaa keholleni uusia tapoja. Olen koettanut kohdella selkääni niin hyvin kuin kykenen, jotta se toipuisi taannoisesta ratsastuställistä. Sen sijaan että esimerkiksi nostaessani jotakin lattialta taittaisin lantiosta linkkuasentoon, yritän koukistaa polviani.

Ja että onkin pitänyt jokikinen kerta ajatella, että taivuta nyt hyvä ihminen niitä polvia, käytä jalkalihaksia ja pidä selkä suorana neutraalissa asennossa! Keho on oppinut vuosien varrella omituisia nosteluasentoja, ja niistä on yllättävän vaikea päästä eroon. Onnistun vääntämään kroppani jos jonkinlaiselle vänkyrälle nostaessani, siirtäessäni ja kurotellessani jotakin.

Luultavasti on myös niin, että sitä on tiedostamattaan totuttanut kehon pienemmän vaivan lakiin: mieluummin änkeytyy epämääräiseen kurotukseen kuin koukistaa polviaan – mikä tarkoittaa sitä, että jalkojen isot lihakset joutuvat töihin. Kyykistelyhän on mitä parhainta jalkojen treeniä (ja olen nyt älyttömän kiitollinen, että kehoni ylipäätään pystyy tekemään niin).

Kirjastossa käsiin osui Noel Kingsleyn kirja Vapaaksi selkäkivuista. Hoida selkääsi Alexander-tekniikan avulla. Kingsley on Lontoossa asuva Alexander-tekniikan opettaja. Ja Alexander-tekniikkahan on se kehonhallintamenetelmä, jota esimerkiksi monet esiintyvät taiteilijat käyttävät.

Löysin kirjasta hyviä harjoitteita kehon havainnnointiin ja hallintaan ja selän suojelemiseen tässä tilanteessa, kun pitää oppia liikkumaan aika lailla uudella tavalla omassa arjessa. Tekniikan keskeinen periaate kun on – hyvin lyhyesti sanottuna – hyvän pystyasennon löytäminen.

Ja kuinka ollakaan: mielenkiintoista kirjassa on se, mitä Kingsley kirjoittaa lasten tavasta liikkua. Lapsena meillä kaikilla nimittäin on loistava pystyasento ihan luonnostaan. Keho liikkuu vapaasti ja ojentuu täyteen mittaan kävellessä. Lapsi pitenee kävellessään, Kingsley kuvaa. Hyvä pystyasento ei siis ole opittu taito, vaan se tapahtuu luonnostaan, kun meille ei ole kehittynyt vääriä asentoja.

Kasvaessa kehon mittasuhteet muuttuvat, mutta meillä on edelleen sama lihaksisto ja seisomme paino jakautuneena kahdelle jalalle. Olemme vain totuttaneet kehomme huonoihin asentoihin ja tapoihin. Huonoja asentotottumuksia alamme Kingsleyn mukaan omaksua jo 4-5-vuotiaasta lähten: jäykistämään niskaa, könöttämään tuolilla lanneselkä kasaan painuneena, köyristämään hartioita, jännittämään lihaksia…

Aikuista Kingsley neuvoo muun muassa ajattelemaan pään suuntaamista eteen- ja ylöspäin. Tämä on lapsen oikean asennon uudelleen opettelua, sillä pää on pienillä lapsilla luonnollisesti hyvässä tasapainossa selkärangan päällä. Kun lapsi haluaa lähteä kävelemään, hän vaistomaisesti vapauttaa kaulansa niin, että pää kallistuu hivenen eteenpäin selkärangan päällä. Silloin pää itse asiassa joutuu vähän epätasapainoon. Tämän tuloksena selkä alkaa pidentyä, mikä puolestaan saa jalkamme kävelemään ja taipumaan, Kingsley selittää. Lapsi siis kävelee saadakseen päänsä kiinni.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s